Pressmeddelande 2020-01-05

06 JAN 2020 09:00
Fyrisfjädern Badmintonklubb förstärker nu sin organisation inför omstarten av Badmintonligan, där Fyrisfjädern i morgon måndag spelar sin första match i Mellanseriens grupp A. Fyrisfjädern har kontrakterat Kim Knudsen som assisterande coach.
  • Skapad: 06 JAN 2020 09:00

Pressmeddelande 2020-01-05

Fyrisfjädern Badmintonklubb förstärker A-lagets organisation

Fyrisfjädern Badmintonklubb förstärker nu sin organisation runt A-laget inför omstarten av Badmintonligan, där Fyrisfjädern i morgon måndag spelar sin första match i Mellanseriens grupp A. Som trea i gruppen med 1 poäng spelar laget en tuff bortamatch mot tvåan Halmstad, som har 2 poäng med från Grundserien.

Fyrisfjädern har kontrakterat Kim Knudsen som assisterande coach till headcoach Henri Hurskainen. Kontrakteringen gäller Mellanserie och Slutspel inklusive en eventuell LagSM-final.

Kim Knudsen jobbade i perioden 1993 till och med 2001 som chefstränare i klubben, där han år 2000 var med om att ta Fyrisfjäderns första LagSM-guld.

Fyrisfjäderns ordförande Erik Jonzon om beslutet att förstärka organisationen runt klubbens A-lag:

Fyrisfjädern har under de senaste två decennierna varit giganten i svensk badminton med 16 LagSM-guld. Förra säsongen tog vi oss tyvärr inte till SM-finalen och vi har därför sedan dess varit angelägna att ta oss tillbaka till toppen i Badmintonligan. Vi har som uttalad ambition och målsättning att återigen gå till SM-final och naturligtvis även gå för ett nytt Guld. Vi har hittills under säsongen i organisationen runt laget enbart haft Henri Hurskainen, vår mångåriga singeletta, som spelande headcoach. Henri gör ett mycket bra jobb men han behöver en extra resurs till sin hjälp med coaching och övriga uppgifter runt A-laget.

Vi känner ju sedan tidigare till Kim Knudsen och hans stora hjärta för Fyrisfjädern, så när vi i styrelsen tillsammans med Henri diskuterade möjliga alternativ, tog vi kontakt med Kim som en organisationsförstärkning inför ligaslutspelet. Kim känner ju till Fyrisfjädern och var med om historiska första LagSM-guldet och har dessutom en bred erfarenhet från coaching och management från sin tid i Storvreta IBK och UTK. Kim var positiv till vår förfrågan och efter förhandlingar under jul-/nyårsperioden, står det nu klart, att Kim redan från och med i morgon assisterar Henri i matchen mot Halmstad -säger Erik Jonzon.

Henri Hurskainen, headcoach för Fyrisfjäderns A-lag, är nöjd med kontrakteringen av Kim Knudsen:

Jag vill göra allt för att Fyrisfjädern skall ta sig tillbaka till toppen i Badmintonligan. Jag har jobbat hårt med laget runt matcherna i Grundserien men det behövs en assisterande coach, eftersom jag ju även själv tränar och förbereder mig för eget spel. Vi behöver vara två runt laget. När jag spelar själv, är det svårt att samtidigt vara det stödet, som övriga spelare behöver under sina förberedelser och matcher. Spelartruppen hjälper såklart till med allt under matcherna men de bör kunna fokusera enbart på eget spel.

Jag är glad att få Kim Knudsen in som assisterande coach. Jag känner Kim väl, även om vi aldrig har jobbat med varandra. Han har många års erfarenhet från elitidrotten i Uppsala, har kunskap från lagidrotten från sin tid i Storvreta IBK och så vill han vinna. Jag känner mig trygg med denna lösning och tror på, att vi kan genomföra ett starkt slutspel, som förhoppningsvis kan leda hela vägen till ett nytt SM-guld -säger Henri Hurskainen.

Kim Knudsen om Fyrisfjäderns förfrågan om comeback i klubben:

Det var verkligen en rejäl överraskning att få en förfrågan om en roll som assisterande coach i Fyrisfjädern. Jag har varit borta från sporten under många år men i Danmark är badminton ju en nationalsport, så som dansk har jag ett naturligt intresse för fjäderbollar. Fyrisfjädern har en mycket stor plats i mitt hjärta och det var en fantastisk upplevelse att vara med om första guldet i år 2000. Det glömmer jag aldrig!

Jag är full av beundran över Fyrisfjäderns fantastiska arbete med såväl barn och ungdomar som seniorer under alla år. Efter första guldet år 2000 har klubben i stort sett varit totalt dominerande med det ena vunna mästerskap efter det andra. Dock skar det naturligtvis i hjärtat, att klubben inte lyckades förra året. Jag hoppas att kunna vara en bra resurs för Henri, som jag bara har gott att säga om. Han är en enormt seriös idrottsman med många fina resultat i bagaget och jag vet, att han gör ett alldeles utmärkt jobb som coach för laget. Min förhoppning är att kunna bidra med den coach- och ledarerfarenheten, som jag har fått efter många år inom idrotten. Två hjärnor och två par ögon blir en styrka – och så kan vi dessutom börja prata danska med Fyrisfjädernspelarna från mitt hemland! -säger Kim Knudsen avslutningsvis.

Mer information kan fås på www.fyrisfjadern.se alternativt med kontakt till undertecknade.

Följ Badmintonligan på www.badmintonligan.se

Med vänlig hälsning/Kind Regards

Erik Jonzon

Mob.: 0739-019691

Henri Hurskainen

Headcoach, A-laget

Mob.: 0704-959650

Kim Knudsen

Assisterande Coach, A-laget

Mob.: 0761-787472

Fyrisfjädern Badmintonklubb Uppsala är Sveriges största och bästa badmintonförening.

Antalet medlemmar är ca 3700st varav ca 600st ungdomar i verksamheterna motion, träning, tävling, elit.

Fyrisfjädern är Svenska lagmästare 16 av de senaste 19 åren och är en av svensk idrotts mest framgångsrika föreningar.

Upplands Boservice Arena/Fyrisfjädern hall är byggd 1974 (10 banor) med tillbyggnad 1978 (8 banor) dvs totalt 18 badmintonbanor.

Verksamheten innefattar även skolverksamhet och möjlighet att utöva innebandy samt basket.

Skribent: Erik Jonzon

@fyrisfjadern